7S model voor gevorderden

7s model

Ricardo Pascale, Anthony Akins, Tom Peters en Robert Waterman zijn vier ex-medewerkers van het consultancybedrijf McKinsey. Zij hebben in 1981 het 7s model ontwikkeld om aan de hand van 7 factoren de prestaties van een organisatie te kunnen vaststellen. Het 7s model is een tool om alle belangrijke aspecten binnen je organisatie te analyseren.

Uitvinders 7s model
Van links naar rechts: Tom Peters, Robert Waterman en Ricardo Pascale. Anthony Akins ontbreekt

In het boek ‘The Art of Japanese Management‘ vergelijken Ricardo Pascale en Anthony Akins de managementstijl van Japanse bedrijven met die van Amerikaanse bedrijven. Hij dit deed aan de hand van het 7s model.

Tom Peters en Robert Waterman hebben samen het boek ‘In Search of Excellence‘ geschreven. In dit boek hebben ze managers van vele top bedrijven in de jaren ’70 geïnterviewd om achter het geheim van hun succes te komen. Ook het 7s-model komt hier kort aan bod.

Waar komt de naam 7s-model vandaan? De factoren die worden onderzocht, vergeleken en geanalyseerd beginnen allemaal met een ‘s’ en het zijn er 7.

Alle zeven factoren horen met elkaar in verbinding te staan. Om je organisatie te verbeteren is het belangrijk om de samenhang tussen deze factoren te verbeteren. Het doel is het creëren van een goede samenhang, oftewel het maken van synergie (1+1=3).

In het 7s model wordt er onderscheid gemaakt tussen vier zachte en drie harde factoren.

zachte en harde factoren 7s model

  • Strategie, systemen en structuur zijn de harde factoren.
  • Significante waarden (shared values), stijl van leidinggeven, staf en sleutel-vaardigheden (skills) zijn de zachte factoren.

De harde factoren zijn makkelijker te identificeren door het management en daarom makkelijker te veranderen. De zachte factoren worden gevormd door de bedrijfscultuur en zijn daarom lastiger te achterhalen en te beïnvloeden.

Als een organisatie succesvol wilt zijn, worden of blijven zullen alle factoren (ongeacht zacht of hard) op de juiste manier moeten worden ingevuld.

Waarom kies je voor het 7s model?

Het 7s-model is zeker niet het enige model die je kunt gebruiken om je organisatie te analyseren. Toch wordt dit model vaak gekozen omdat je snel duidelijk hebt welke zaken belangrijk zijn en hoe de samenhang is tussen de verschillende S’en.

Wanneer moet je het 7s model gebruiken?

  • Het model bevat alle belangrijke elementen van een organisatie.
  • Strategische keuzes maken
  • Bedrijfskundig model
  • Breed en het benadrukt de afstemming en samenhang van een bedrijf.
  • Een bedrijf is een samenhangend geheel.
  • Ga je iets veranderen? Dan moeten andere aspecten mee veranderen.

“Structuur volgt strategie”

Niet aan een structuur komen als je de strategie hebt aangepast.

1. Strategie

Hoe gaat de onderneming haar gestelde doelstellingen behalen? Nou, dat gaat behaald worden met hun strategie.

2. Structuur

Hoe zit het bedrijf of organisatie in elkaar? Denk hierbij aan een organogram en de verschillende organisatiestructuren zoals de lijnorganisatie, functionele organisatie of de productgerichte organisatie.

3. Systemen

Welke activiteiten moeten er voor de strategie worden uitgevoerd. Alle processen die nodig zijn om het bedrijf functioneel te houden vallen onder de systemen. Uiteraard zijn sommige systemen belangrijker dan anderen.

4. Staf

Belangrijkste waardetoevoeging van een bedrijf is haar personeel. Welke kennis bezitten het personeel? In hoeverre wordt hier optimaal gebruik van gemaakt? Wat wordt er gedaan en georganiseerd om de motivatie van de medewerkers hoog te houden?

5. Sleutel-vaardigheden

Wat kan een bedrijf waardoor het succesvol(ler) is (dan hun concurrenten). Of wat zou een bedrijf moeten kunnen.

6. Stijl van leidinggeven

Hoe word er door het management en de leidinggevende omgegaan met hun medewerkers. Worden beslissingen snel en adequaat gemaakt? Hoe is de samenwerking?

7. Significante waarden

Wat is de cultuur binnen de organisatie? Wat vinden de medewerkers belangrijk? Wat vinden ze van hun bedrijf? Welke cultuurniveaus zijn er? Hoe kunnen deze culturen worden veranderd?

Het 7s model

Hoe gaan we het 7s model invullen?

Allereerst is het belangrijk om de juiste en voldoende informatie bij handen te hebben.

Bronnen

Doelen, A., & Weber, A. (2014). Organiseren & Managen: het 7S-model toegepast (3e ed.). Groningen, Nederland: Noordhoff Uitgevers B.V..

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top