Hoe Werkt Remarketing van Google AdWords?

Remarketing is een functie binnen Google Adwords die je helpt om bezoekers van je website opnieuw te bereiken nadat ze jouw website hebben verlaten. Dit vergroot de kans dat deze bezoekers terugkeren naar je website, en dus de kans op een conversie / verkoop.

Hoe werkt Google AdWords Remarketing?

Stel je hebt een speelgoedwinkel. Je hebt een breed assortiment en alle producten zijn ook terug te vinden in je webwinkel.

Code

Jan is op zoek naar Lego. Hij is zich aan het oriënteren in jouw webwinkel en bekijkt verschillende Lego producten. Jij als ondernemer maakt gebruikt van Remarketing en hebt een klein stukje bijbehorende code aan je website toegevoegd. Dit stukje code ziet dat Jan productpagina’s over Lego bekijkt. Deze informatie over Jan wordt automatisch doorgegeven aan de Remarketing functie binnen AdWords (aan de hand van een cookie-id).

Lijsten

Binnen Remarketing heb je verschillende lijsten aangemaakt. Deze lijsten corresponderen met de verschillende productgroepen in je webwinkel. Een lijst voor Lego, een lijst voor Playmobil enzovoort. Het cookie-id van Jan is automatisch toegevoegd aan de lijst “Lego”.

Beeldadvertenties

Voor de verschillende lijsten heb je toepasselijke beeldadvertenties gemaakt. Voor de Lego lijst heb je een advertentie gemaakt die duidelijk stelt: “Groot assortiment Lego, snelle levering, lage prijzen”.

Na verschillende Lego producten bekeken te hebben heeft Jan je website verlaten. Hij gaat zich verder oriënteren en bezoekt andere webwinkels, blogs en fora. Veel van deze blogs en fora zijn aangesloten bij het Display Netwerk van Google. Zij tonen relevante AdWords advertenties aan hun bezoekers.

Bezoekers volgen

Jan komt op blog Y en de alarmbellen gaan rinkel. De blog Y vertoont AdWords advertenties. AdWords herkent het cookie-id van Jan. AdWord bekijkt nu de Remarketing lijsten en ziet dat Jan op jouw Lego lijst staat. AdWords toont vervolgens jouw Lego advertentie op blog Y aan Jan.

Conversie

Het gevolg is dat Jan bewust of onbewust wederom met jouw webwinkel wordt geconfronteerd. Daarnaast heeft Jan de mogelijkheid om op de advertentie te klikken, wat hem direct naar het Lego assortiment op jouw website leidt. Dit vergroot de kans dat Jan een terugkerende bezoeker wordt en dus de kans dat jij aan Jan de Lego gaat verkopen.

Scroll naar boven