Strategisch Marketingplan Schrijven

Veel ondernemers maken dezelfde fout bij het schrijven van een strategisch marketingplan. Wat gaat er mis? Stel je wilt een strategisch marketingplan schrijven. Je hebt uitgezocht welke modellen je hierbij kan gebruiken en welke voor jou een toegevoegde waarde leveren. Vol enthousiasme ga je aan de slag en volgt hierbij het bekende patroon, doelstelling/probleemdefinitie, interne […]

Strategisch Marketingplan Schrijven Meer Lezen »

7S model voor gevorderden

7s model

Ricardo Pascale, Anthony Akins, Tom Peters en Robert Waterman zijn vier ex-medewerkers van het consultancybedrijf McKinsey. Zij hebben in 1981 het 7s model ontwikkeld om aan de hand van 7 factoren de prestaties van een organisatie te kunnen vaststellen. Het 7s model is een tool om alle belangrijke aspecten binnen je organisatie te analyseren. In

7s model Meer Lezen »

Treacy en Wiersema

Het Treacy en Wiersema model geeft antwoord op de vraag hoe je concurrentievoordeel kan creëren. Volgens Treacy en Wiersema zijn er drie verschillende concurrentiestrategieën, dit zijn: Operational Excellence (Kostenleider) Customer Intimacy (Klantenpartner) Product leadership (Productleider) In de praktijk zie je dat een bedrijf vaak niet 100% productleider is of alleen maar kostenleider. Tegenwoordig probeert een

Treacy en Wiersema Meer Lezen »

Destep Analyse

Een DESTEP analyse is een handig hulpmiddel hoe je op overzichtelijke wijze de macro omgeving in kaart kunt brengen. De macro omgeving zijn factoren waar een bedrijf/organisatie geen invloed op kan uitoefenen. Deze factoren negeren zou strategisch gezien erg dom zijn, omdat het succes van een organisatie grotendeels afhankelijk is van de macro omgeving. DESTEP

Destep Analyse Meer Lezen »

5 Krachten Model van Porter

Het vijf krachten model van Porter is een managementmodel waarmee je kan achterhalen hoe de meso omgeving (de branche waar je bedrijf actief in is) in elkaar zit. Volgens het 5 krachten model zijn er vijf verschillende groepen die ‘invloed’ kunnen hebben op de prestaties van je bedrijf, dit zijn: Nieuwe toetreders Afnemers Huidige concurrenten

5 Krachten Model van Porter Meer Lezen »

Scroll naar boven