Strategisch Marketingplan Schrijven

Veel ondernemers maken dezelfde fout bij het schrijven van een strategisch marketingplan. Wat gaat er mis?

Stel je wilt een strategisch marketingplan schrijven. Je hebt uitgezocht welke modellen je hierbij kan gebruiken en welke voor jou een toegevoegde waarde leveren. Vol enthousiasme ga je aan de slag en volgt hierbij het bekende patroon, doelstelling/probleemdefinitie, interne analyse, externe analyse enzovoort.

Je wilt een resultaat behalen en dus blijf je kritisch en scherp. Je SWOT- en confrontatieanalyse blijken een openbaring en je nieuwe marketingstrategie staat als een huis. Dit klinkt als een schoolvoorbeeld, maar er gaat vaak toch echt iets mis.

Definitie van strategische marketing

Laten we eens kijken naar de definitie van strategische marketing volgens een van de veelgebruikte studieboeken. De definitie van “strategische marketing” in het boek “Marketing strategie” van Ruud Frambach en Edwin Nijssen luidt als volgt:

“Strategische marketing houdt zich bezig met de manier waarop aan afnemers op duurzame wijze waarde kan worden geboden die in de perceptie van die afnemers superieur en onderscheidend is van de waarde die wordt geboden door concurrenten en alternatieve aanbieders.”

Het boek “Marketing strategie” van Ruud Frambach en Edwin Nijssen wordt op de HBO gebruikt tijdens modules over het strategisch marketingplan.

Binnen een strategisch marketingplan staat de perceptie van afnemers centraal

In de door Frambach en Nijssen opgestelde definitie draait alles om het fragment “in de perceptie van die afnemers”. Natuurlijk wil je waarde bieden en natuurlijk wil je je onderscheiden van je concurrenten. Maar vergeet niet dat dit geen absolute zaken zijn. Het is de beleving van de klant die uiteindelijk bepaalt of de gewenste eigenschappen al dan niet aan een product of dienst zijn toegevoegd.

Wat gaat er dan mis bij het schrijven van een strategisch marketingplan?

Als je wilt weten of afnemers een bepaalde perceptie bij jouw producten hebben is er maar een manier om hier achter te komen. Door het aan hen te vragen. Door een open en kritisch gesprek met hen te voeren. Door je open te stellen voor de markt waarin je opereert en te accepteren dat niet jouw perceptie maar de perceptie van de markt de positionering van jouw producten bepaalt.

Hiervan uitgaande is het volgende op zijn minst opmerkelijk. Tijdens het schrijven van een strategisch marketingplan toetsen veel ondernemers de perceptie van de markt alleen bij het opstellen van de externe analyse.

Niet bij het formuleren van de nieuwe positionering of de uitwerking van het marketingprogramma. Terwijl dit nou net de stappen zijn die ervoor moeten zorgen dat de perceptie van de afnemers op de juiste manier wordt beïnvloed.

Toets je bevindingen en bepalingen bij afnemers en andere partijen in de markt

Natuurlijk zijn modellen belangrijk binnen een strategisch marketingplan. Maar besef dat modellen slechts een hulpmiddel zijn. Verlaat je kantoor of studeerkamer. Stel jezelf kwetsbaar op. Vraag naar de mening van de mensen die er toe doen.

Bij het opstellen van een strategisch marketingplan is praten misschien wel belangrijker dan schrijven. Vraag je afnemers, potentiële afnemers, leveranciers en ondersteunende dienstverleners wat zij van je nieuwe positionering en marketingprogramma vinden.

Doe dit op een manier die voor hen begrijpelijk is en heb vervolgens respect voor hun mening. Het is uiteindelijk die mening die je wilt beïnvloeden. Neem hun commentaren dus ten harte en doe er je voordeel mee.

Gebruik hun waardevolle input om je positionering en marketingprogramma verder te optimaliseren, of wat helaas soms ook nodig zal blijken te zijn, opnieuw uit te werken.

Scroll naar boven